Korsblomstrede grøntsager (e-bog) af
Tilføj til ønskeliste Gratis uddrag
  • Tilføj til bibliotek
  • Læs gratis uddrag
  • Embed-kode
DKK 107
(0)
Broccoli, blomkål, rosenkål. Det er måske de grøntsager, du hadede som barn på grund af deres bitre smag, men det viser sig, at det er nogle af de bedste grøntsager til at forebygge og bekæmpe sygdom. De tilhører gruppen af korsblomstrede grøntsager. Hvis vi kun kunne tage én grøntsag med på en øde ø, burde valget klart falde på en af de korsblomstrede. For der er nok ingen gruppe af grøntsager, som kan det, de korsblomstrede grøntsager kan. De er gode kilder til vitaminer, de er fiber- og p...
DKK 107
Undertitel De helbredende grøntsager, der afgifter og beskytter kroppen
Forfattere Sandra Pugliese (forfatter), Anna Iben Hollensberg (forfatter), Charlotte Gylling Mortensen (forfatter)
Udgivet 10 april 2019
Længde 136 sider
Genrer Medicin, Familie og Sundhed, Mad og Gastronomi, Sundhed, Livsstil og Fritid, Faglitteratur
Serie Functional foods: Sådan bruger du mad som medicin
Nummer i serie 5
Sprog Danish
Format epub
Beskyttelse Vandmærket
ISBN 9788793679856
Broccoli, blomkål, rosenkål. Det er måske de grøntsager, du hadede som barn på grund af deres bitre smag, men det viser sig, at det er nogle af de bedste grøntsager til at forebygge og bekæmpe sygdom. De tilhører gruppen af korsblomstrede grøntsager. Hvis vi kun kunne tage én grøntsag med på en øde ø, burde valget klart falde på en af de korsblomstrede. For der er nok ingen gruppe af grøntsager, som kan det, de korsblomstrede grøntsager kan. De er gode kilder til vitaminer, de er fiber- og proteinrige, og så er de på vej mod ægte stjernestatus inden for planteverdenen pga. de efterhånden mange veldokumenterede sundhedsregulerende egenskaber. En af de mest kendte fordele er deres anti-cancer-egenskaber pga. indholdet af glucosinolater, som kan reducere risikoen for flere typer kræft. Andre stoffer i kål har vist sig at være beskyttende for nerveceller og støttende for at skaffe sig af med hormonaffaldsstoffer. Herudover er de ofte fiberrige og dermed stabiliserende for den vigtige tarmflora. Bogens opskrifter er ikke kun med kål, men også med gode lokale korsblomstrede grøntsager som kålrabi, kinaradise, ræddiker, peberrod og karse. Alle har de været kendt og prist i århundreder – men først nu begynder vi at forstå, hvor vigtige næringsemner de faktisk er.